Beste boek van het jaar

Hemelse boeken 12 december 2019
“Mijn moeder had eten niet alleen gebruikt om magen te vullen, maar ook om zielen te beroeren.” Om haar overleden moeder te eren heeft Elizabeth haar restaurant in New York Feast genoemd, want ze wil als chef-kok elk gerecht omtoveren tot een feestmaal. Maar ze is haar inspiratie een beetje kwijtgeraakt en de bezoekers blijven weg. Een beetje onwillig wordt ze weggestuurd naar haar vader en zieke zus Jane, die ze sinds het overlijden van haar moeder eigenlijk amper gezien heeft. Door dat bezoek verandert er veel. Er blijkt een hoop pijn uit het verleden te zitten dat opgelost moet worden. Dit gaat volgens een heel natuurlijk verloop. Elizabeth en Jane zijn niet perfect, maken fouten en ruzie net als echte zussen. Jane heeft borstkanker, maar ondanks het zware onderwerp heeft de schrijfster er een luchtigheid en humoristische ondertoon aan kunnen geven. Toch heb ik wel een paar traantjes weg moeten pinken, want ook de schaduwkant wordt niet uit de weggegaan. Voor de leesfanaten is het leuk dat er vaak wordt verwezen naar schrijvers als Hemmingway en Jane Austen. Het verhaal gaat vaak over eten, maar dat wordt nergens storend. In het begin denkt Elizabeth vooral aan de keuken waar ze nieuwe gerechten kan uitproberen, maar al snel blijkt dat ze met haar kookkunsten een verschil kan maken in het leven van mensen. Een heerlijk verhaal waarin de hoofdpersonen te maken krijgen met ziekte, dood, strijd, maar ook met verliefdheid, liefde en plezier, waardoor ze blij, bang, boos en bedroefd zijn net als in het echte leven. Voor mij was dit het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen.

Meer recensies van Hemelse boeken