Alles over onze naaste buur

Hugo Loyens 09 december 2019
Het boek van de maan.

Eeuwenlang werd gedacht dat de kosmos uit een aantal concentrische sferen bestond. De maan, de zon en de planeten hadden ieder een eigen sfeer, en daarbuiten was één sfeer waarin zich alle sterren bevonden: het firmament. In die tijd had de aarde haar plaats in het middelpunt van die sferen.
Eeuwenlang is de maan iets mysterieus geweest; zij speelt een belangrijke rol in de kosmologie, maar heeft ook daadwerkelijk grote invloed op de getijden op aarde, de lengte van de dagen, het wisselen van de seizoenen enz. Inmiddels weten we ook dat de maan een rol kan spelen in het verder ontdekken van het heelal en als tussenstation kan gaan dienen voor ruimtereizen naar o.a. mars en wellicht andere planeten als we het voor elkaar krijgen een maanbasis te bouwen.

Als je alles over onze naaste buur wilt weten, lees dan eens het Boek van de Maan, van de maandeskundige Maggie Aderin – Pocock.
Je hoeft geen voorkennis te hebben. Je leest stap voor stap wat de maan eigenlijk is en hoe zij in verschillende culturen sinds mensenheugenis ons leven heeft beïnvloed.

Hugo Loyens

Meer recensies van Hugo Loyens