'Of ik gek ben' - Michiel Stroink

IlonaLeest 16 augustus 2016
Of ik gek ben is, hoewel in 2012 al gepubliceerd, de laatste tijd weer veel in het nieuws geweest omdat het boek kort geleden verfilmd is. Het gaat over een zogenaamd onschuldige kunstenaar die wordt opgesloten in een tbs-kliniek… Klinkt best intrigerend, toch?

Titel: Of ik gek ben
Auteur: Michiel Stroink
ISBN: 978902909127

In Of ik gek ben volgen we Benjamin, een kunstenaar die rijk is geworden met het verkopen van ‘opgeblazen dieren’, een vreemd soort kunst waar hij veel geld voor vroeg. Het rijke kunstenaarsleven is hem een beetje naar het hoofd gestegen en hij gebruikt veel drank en drugs, eigenlijk gewoon omdat het kan. Hij gebruikt zoveel dat hij vaak de volgende ochtend geen idee meer heeft van wat hij die avond heeft gedaan en lijkt dat leventje prima te vinden. Op een dag is dat vergeten echter een probleem geworden: hij wordt opgesloten in een tbs-kliniek omdat hij twee meisjes op een feest in een bos zou hebben aangevallen en verkracht. Benjamin kan zich niet voorstellen dat hij ooit zoiets zou doen, maar ja, hoe bewijs je dat als je je praktisch niets van de hele avond kan herinneren en er meerdere ooggetuigen waren?

Tegen deze achtergrond maakt Benjamin veel mee in de tbs-kliniek. Er zitten in de kliniek kleurrijke figuren die Stroink helder neerzet. Het zijn niet zomaar ‘gekken’, maar geloofwaardige personages die allemaal hun eigenaardigheden hebben. Na een tijdje mag Benjamin in de tbs-kliniek... VERDER LEZEN? KIJK OP www.ilonaleest.nl !

Meer recensies van IlonaLeest