Zoektocht naar een lichter leven

Inge Alberts-de Groot 16 december 2019
Een moedig en liefdevol verhaal over de zoektocht naar een lichter leven. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in generatie problematiek.
Marianne des Bouvrie vertelt ons afwisselend haar levensverhaal en dat van haar moeder die vanaf haar zestiende in een jappenkamp gevangen wordt gehouden. Van jongs af aan staat Mariannes antenne scherp afgesteld op de stemmingen en gedragingen van haar moeder, wat een nadelige invloed heeft op haar eigen ontwikkeling en geluk. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een aparte tekst vanuit het perspectief van Mariannes moeder. Hier ervaart de lezer op gedoseerde wijze welke gruwelijkheden de moeder als zestienjarig meisje moest doorstaan en wordt het steeds begrijpelijker hoe dat heeft doorgewerkt in Mariannes leven. Het verhaal geeft op schrijnende wijze weer hoe traumatische ervaringen doorwerken in de volgende generaties maar eindigt hoopvol en liefdevol, want Marianne zoekt via therapie net zo lang door, totdat alle puzzelstukjes op z'n plaats vallen en ze bevrijd verder kan leven.

Meer recensies van Inge Alberts-de Groot