Mooi, intens verhaal

Iris-Marie 19 augustus 2020
De mooie, mysterieuze cover nodigt uit om te lezen. En ook de flaptekst klinkt veelbelovend:
"Zomer 1990. In een landelijke nederzetting in Israël maken de bewoners zich op om een groep Amerikaanse archeologen te verwelkomen. Hun komst laat niemand onberoerd. De meningen zijn verdeeld en al snel lopen de spanningen hoog op. Allemaal willen ze het beste, maar na hun komst zal niets ooit nog hetzelfde zijn.

Het lied van Hanna is het verhaal van een jonge archeoloog die beseft dat kiezen niet altijd een optie is, van een secretaris die probeert grenzen te verleggen; van een rabbijn die alles liever bij het oude laat, van een opgravingsdirecteur die alleen maar oog heeft voor zijn archeologie, van een kleinzoon die er voor de eerste keer verliefd wordt en alle gangbare regels van zijn maatschappij aan zijn laars lapt. Maar het is ook het verhaal van de grootmoeder, waarvan niemand precies weet wat haar overkomen is."

Ik heb genoten van deze novelle en had spijt dat het boek niet meer bladzijden telde. In zes verhalen, telkens vanuit een ander standpunt, kom je geleidelijk aan meer te weten over de personages, hun zeer verschillende leefwerelden, en wat er allemaal speelt. En terloops word je kennis over het Israëlisch-Palestijns conflict ook nog eens opgefrist.
Het boek eindigt met een climax, het verhaal van Hanna, waarin we eindelijk te weten komen wat er met haar is gebeurd, hoewel ik dit misschien liever niet had willen weten...

Het boek zal me nog een hele tijd bijblijven en ik hoop in de toekomst nog meer te mogen lezen van deze getalenteerde auteur!

Meer recensies van Iris-Marie