Een sterke, kwetsbare vrouw

Iris-Marie 10 februari 2021
Voor #hebbanbuzz heb ik dit boek mogen lezen.

De mysterieuze, chique cover van Welkom bij Hotel Flanagans trok meteen mijn aandacht en de flaptekst klonk veelbelovend. Ik begon dus vol verwachting te lezen.

Linda Lansing is een jonge vrouw die bij haar grootmoeder woont in een kustdorpje in Zweden. Ze leiden een rustig leven. Haar moeder is reeds lang overleden en haar vader runt een groot succesvol hotel in Londen. Wanneer hij onverwacht ziek wordt en sterft, erft Linda  het hotel. Zij heeft echter absoluut geen verstand van deze business. Bovendien is het in die tijd zeer ongebruikelijk dat een alleenstaande vrouw een positie als hotelmanager bekleedt. Wat ook al niet helpt is de vijandige relatie met haar tante en twee neven, die beiden een aandeel hebben in het hotel. Zij willen niets liever dan Linda ten onder zien gaan en zelf het hotel runnen. Maar Linda houdt zich sterk en leert, met hulp van haar grootmoeder en een goede vriendin, haar weg te vinden en de droom van haar vader verder te zetten.

Het verhaal speelt zich afwisselend af tussen 1949, wanneer Linda als naïeve jonge vrouw het hotel erft, en 1960 wanneer ze een hele transformatie heeft ondergaan. Het schetst een mooi tijdsbeeld.
De evolutie die Linda doormaakt wordt mooi weergegeven in het verhaal. De schrijfster heeft het personage van Linda met veel diepgang tot leven gewekt. We zien niet alleen haar sterke, feministische kant, maar ook haar kwetsbaarheid. Je kan niet anders dan bewondering hebben voor zo iemand.
Maar ook de levens en belevenissen van de andere personages werden mooi uitgewerkt. Zij maken het verhaal boeiend.

Het verhaal verveelde geen moment en ik had altijd zin om verder te lezen. En toch geef ik het boek maar 3 sterren. Ook al was het verhaal nog zo boeiend, ik vond het niet erg beklijvend en daardoor zal het me niet heel lang bijblijven. Het einde vond ik een beetje onrealistisch en snel afgeraffeld en daardoor wat teleurstellend. Maar wie weet wordt ik toch nieuwsgierig wanneer deel twee verschijnt!

Meer recensies van Iris-Marie