Diepzinnig verhaal

Iris-Marie 10 augustus 2020
Wie zou er soms eens niet een vlieg op de muur willen zijn?
Wel, in dit verhaal kan dat. De lezer kruipt in de huid van vlieg Dirk en volgt de levens van Otis en Bartók, personages wiens levens nogal wat ups en downs kennen. Als vlieg observeer je en probeer je 'de mensen' te doorgronden. Je kan niets zeggen, niet ingrijpen, je kan alleen maar hopen dat het goed komt. En dat je niet wordt doodgemept!

Het verhaal leest vlot, is bij momenten zelfs spannend, maar vraagt ook aandacht en een zekere traagheid van de lezer. Want, tussen de soms aangrijpende of tragikomische passages door, vind je er zoveel levenswijsheid in terug.
Dit is het soort verhaal dat je leest met een notitieboekje erbij om geregeld een zin over te schrijven. Zinnen zoals: "Liefde bespreekt men niet. Aan liefde voldoet men.", of, over het belang van je innerlijke kracht: "Een kracht die je al dan niet zelf beheerst en die je vergezelt. En mensen die vergezeld worden, zijn altijd wat sterker omdat ze weten dat ze niet alleen zijn." Zinnen die je doen nadenken en die je achteraf nog graag eens herleest.

Kobe Lecompte heeft me verrast met dit mooie, vlotte, maar ook ingetogen verhaal.

Meer recensies van Iris-Marie