Driehoeksverhouding die je naar de strot grijpt

jacco1976 05 augustus 2019
Guus en Joyce hebben een goed huwelijk, ondanks het slippertje van Guus - zeven jaar geleden - met een collega. Guus is dan ook verbijsterd als Joyce hem bekent dat ze naar bed gaat met haar beste vriendin Lisette. Guus is verbaasd, woest en verdrietig, maar Joyce is niet van plan om haar nieuwe liefde op te geven. Ze wil ook niet kiezen: Guus is voor haar patat en Lisette is de mayonaise: Joyce wil allebei. Guus probeert de situatie te accepteren, maar belandt al snel tegen wil en dank in een driehoeksverhouding waarin hij niet te vertellen heeft: Joyce heeft de touwtjes stevig en handen en bestuurt de trein die niet meer te stoppen is. Hoe loopt dit af?

'De Driehoek' is een novelle die je niet kunt wegleggen. Auteur Dick Scholten grijpt je vanaf de eerste regel bij de strot en zelfs als je het boek hebt uitgelezen, laat hij niet los. Het verhaal zit zeer intelligent in elkaar en bevat realistische dialogen tussen echtgenoten die steeds verder uit elkaar groeien. Dit boek legt meedogenloos bloot wat er kan gebeuren als een derde gaat meespelen in een relatie. Het zal ongetwijfeld ook weleens goed gaan, maar in dit boek haalt de verliefde Joyce het paard van Troje binnen. Met alle gevolgen van dien.

'De Driehoek' is een klein meesterwerkje dat veel lezers verdient. En auteur Dick Scholten (1952), van wie ik eerder het zeer indrukwekkende 'Park 1943 Rotterdam' las, is een meesterverteller waarvan ik hoop dat hij zijn welverdiende pensioen benut om nog heel veel geweldige boeken te schrijven.

Meer recensies van jacco1976