Onze vrijheid bevochten!

Jacob Pol 11 januari 2021
‘Operatie Overload’ beter bekend als D-Day begon 75 jaar geleden en zorgde voor een ongekende vrijheid en welvaart in dit deel van de wereld! Hierdoor kunnen we in lange rijen staan wachten voor festivals, concerten, voetbal etc. en het stemmen bij verkiezingen rustig overlaten aan die ander want onze geniettijd is kostbaar. Jaren geleden waren we daar en niet veel later kwam Antony Beevor met zijn magnifieke boek over die eerste dagen/maanden. Waarschijnlijk heeft hij het standaardwerk geschreven met daarin dat er vele meer doden zijn gevallen bij de strijd in Normandië zoals bij Mortain en bij ‘Operatie Totalize’ dan bij de landing want binnen ‘Overload’ waren verschillende andere operaties. De executieplaats in de bres bij Falaise indrukwekkend zo beeldend Beevor dit in beeld weet te brengen. De generaals die niet met elkaar overweg konden waardoor er vele fouten werden gemaakt. De eigenwijze Montgomery waar Beevor eigenlijk geen goed woord voor over heeft. Parijzenaars die niet begrepen wat de soldaten hadden doorstaan om Parijs te kunnen bevrijden en Frankrijk, redelijk schadeloos behalve Normandië, hadden weten te bevrijden zagen vol afschuw “de massa die zich dikwijls afschuwelijk gedroeg als ze de vijand zag die door anderen was ontwapend”.

Meer recensies van Jacob Pol