Kon het uitblijven?

Jacob Pol 12 januari 2021
Begin 19e eeuw. “Wie was er eigenlijk verantwoordelijk voor de selectie van al die zeer jonge kinderen? Het pijnlijke antwoord is: de Joden zelf” staat te lezen op pagina 568 van deel 2, welke eind 2017 uitkwam, van “De geschiedenis van de Joden” met als ondertitel “Erbij Horen”. Het lukt Simon Schama wederom om aan de hand van boeiende personen en hun kleine portretten de Joodse geschiedenis op een overweldigende wijze te vertellen. Verhalen die voortdurend gaan over opsluiting in hun Getto’s, het dragen van zichtbare kenmerken, verbanningen en uitsluitingen en Koningen/Keizers die hun geld voortdurend nodig hadden om oorlog te kunnen voeren en hun manschappen van het nodige te voorzien. Ja dan hoorden ze er weer een tijdje bij echter nooit helemaal óók niet hen die zich hadden laten bekeren. Het bleven natuurlijk Joden. Je ziet in de 19e eeuw het racisme en uitbuiting toenemen. Er wordt gesproken over kobolden, verdelgen, vertrappen, elimineren en uiteindelijk ook over ‘vernichtung’. Dat ze bloedzuigers zijn, gieren die hun nek ver in je ingewanden puren. De Nederlandse Republiek komt er genadig af maar maakt ook duidelijk dat wij een Christelijke cultuur hebben, geen Joodse. We hadden geen getto’s. Aan het eind kom je de ‘Dreyfuss-affaire’ waar Robert Harris een schitterende roman over heeft geschreven tegen en Theodor Herzl die trachtte een staat voor de Joden te realiseren, een thuis, echter daar hadden de machthebbers geen oren naar. Gaandeweg lezend door de 19e eeuw ga je beseffen dat het niet uit kan blijven dat iemand ook ECHT daad bij woord voegt. Dus naar Boekhandel Broekhuis getogen om de net uitgekomen nieuwe editie van “Mein Kampf/Mijn strijd” te halen want dat te willen lezen is geen ontkomen aan voor mij. Schama heeft een juweel van een boek en met ruim 900 pagina’s bijna twee maal zo groot als deel 1 welke in 2013 uitkwam wat weergeeft hoeveel verhalen er te vertellen over die laatste vierhonderd jaar. Zeer nieuwsgierig geworden naar deel 3.

Meer recensies van Jacob Pol