“De Slag”. Rauw, begeesterend, een indringende autobiografie van binnenuit de Spaanse hoofdstad beschreven ten tijde van de burgeroorlog. Intiem. Links zijn en niet willen behoren bij al die anarchistische, communistische, socialistische pluimage die elkaar voortdurend naar het leven staan in plaats van samen te werken tegen de falangisten en fascisten is hij republikein en liberaal democraat in hart en nieren wat hem voor iedereen verdacht maakt strijd hij voor een vrij, democratisch en onafhankelijk Spanje. Meegenomen worden door een van die partijen voor een ritje vanwege verraad door een ander voor de dodelijke nekschot was nooit ver weg. Verliefd worden op een buitenlandse intelligente vrouw “Je liep met de dood aan je zijde” als Spaanse man schrijft hij ergens. Het boek vertelt je zoveel meer over waar het over gaat, hoe mensen zich verhouden tot elkaar en weten aan te doen en over de bereikbare liefde die niet mag, de schuldgevoelens, de vlucht en de verbitterde wil om door te willen blijven vechten, niet te willen vertrekken. Een bijzonder boek van iemand die vrij wil zijn en nergens bij wil horen, slechts de vrijheid wil om zelf te kiezen, zijn zelfbeschikking wil houden.

Reacties op: Magnifiek portret over de Burgeroorlog!

De slag - Arturo Barea