Tot op het bot koud.

Jacob Pol 12 januari 2021
Afgrijselijk, gruwelijk, gewelddadig, moorden. Een jongeman raakt zijn verschrikkingen aan zijn jeugd niet kwijt waarin hij voortdurend geslagen/gemolesteerd werd door zijn vader wiens memories hij later vindt. Hij leest de afschuwelijke geschiedenis van zijn vader, zoon van een Chinese moeder en een Indonesische vader die hem niet erkent. Een bastaard zoals ook de zoon een bastaard is door de huwelijk van zijn vader met een Hollandse moeder. Je leest de geschiedenis van een Indo die onvoorwaardelijk geloofde in Holland en haar Koningin en daar de nodige gewelddaden namens pleegt en ten slotte moet vluchten naar Nederland daar Soekarno de onafhankelijkheid afkondigt.
Er is geen plaats meer voor hem in zijn geboorteland echter evenmin in het koude Nederland die hem letterlijk in de kou laat staan. Zijn ongelofelijke (traumatische) levenservaringen viert hij bot op zijn oudste zoon. Alfred Birney heeft een memorabel boek geschreven die ik eindelijk gelezen heb.

Meer recensies van Jacob Pol