Waren zij mensen

Jacob Pol 11 januari 2021
Dit boek had al vele jaren mijn aandacht getrokken en ik wilde het vanwege de Auschwitz protocollen graag lezen en onlangs vond ik het boek voor een koopje in een kringloop waar het rondslingerde. Alle afgrijselijke en gruwelijkheden in de kampen en in het bijzonder Auschwitz-Birkenau-Monowitz komen voorbij en het blijft voor mij een niet voortestellen noch te bevatten wat hier daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Vrba beschrijft het bouwen aan de IG Farben fabriek, door Levi de Buna fabriek genoemd zoals die daar feitelijk heette, waarbij de rillingen over je rug lopen door die ongebreidelde terreur die daar plaatsvond. Een belangrijk document werd dit boek, zijn verhaal, vooral door het ‘Vrba-Wetzler-rapport’, dit is een verslag van Rudolf Vrba en Alfréd Wetzler stammend uit 1944 over de massamoord die in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau-Monowitz plaatsvond. Het is een 32 pagina's tellend document dat de eerste gedetailleerde informatie over het kamp beschreef die door de geallieerden serieus werd genomen. Hoe hij de Hongaarse Joden waarschuwt waarop zij met zijn verhaal naar Eichmann gaan die gealarmeerd nog even snel zo'n 12.000 Joden per dag wil vermoorden, mijn denken staat stil. Mogelijk komt dit voor mij door mijn onbevattelijkheid voor wat heeft plaatsgevonden met tegelijkertijd het besef het heeft plaatsgevonden.

Meer recensies van Jacob Pol