Oorlogsslachtoffer na overleven.

Jan Gieling 04 juni 2021 Auteur
De omslag en de band van het verzameld werk zijn zwart. Alleen de naam Celan licht op. De overige info is sober in een donkere teint weergegeven.
De ruim 900 pagina's geven de gedichten (zowel in het Duits als in het Nederlands) en enige nadere info van de kundige vertaler (Ton Naaijkens).

Paul Celan staat bekend als groot, begaafd, erudiet joodse dichter.
Zijn leven en werk zijn getekend door de Shoah en het verlies van zijn ouders, die door de Nazi's zijn omgebracht. Hijzelf heeft in werkkampen de oorlog overleefd, maar is in wezen ook slachtoffer van de oorlog geworden.
Zijn leven en werk eindigden in 1970. Op 50-jarige leeftijd heeft hij in 1970 te Parijs een einde aan zijn leven gemaakt.

Veel van de inhoud ontgaat mij. Mijn kennis van het joodse geloof, de gebruiken en gewoontes, maar ook mijn Duits, kennis van symboliek, wetenschap, kunst en literatuur zijn niet toereikend. Wellicht is zijn werk ook niet bedoeld en geschreven voor 'de gewone man'.
De emotie, de zwaarte van zijn leven, de strijd tussen leven en de dood, de waanzin en het niet te bevatten uitmoorden door de Nazi's en het besef, dat 'gewone en beschaafde' mensen daartoe in staat blijken te zijn, de afschuw daarvan en het grote gemis, dat alles is zeer voelbaar en komt binnen.

Ik waardeer deze prachtige uitgave niet met vijf maar vier sterren, vanwege de beperkte toegankelijkheid. Ik zal het nog vaak in handen nemen om gedichten te herlezen.
De kenners van poëzie en hoogbegaafde, erudiete mensen zullen er wellicht vijf geven.
Hun mening en duiding verneem ik graag op Hebban of elders.

Meer recensies van Jan Gieling