verontrustend boek over een nabije toekomst

Janneke Wst 14 maart 2021
In dit boek neemt Adriaan van Dis je mee naar een nabije toekomst. En daar word je niet vrolijk van. Nederland wordt geteisterd door natuurrampen, die in de media doodgezwegen worden. Vrijheid is er niet meer, althans niet voor minderheden en vrije denkers. De premier, die erg aan bepaalde populistische politici doet denken, doet er alles aan om hen het leven onmogelijk te maken.
Van Dis laat hier zien dat hij een goede schrijver is, zowel qua vorm als qua inleving in de hoofdfiguren. Normale personen kom je niet tegen, maar hoe wonderlijk iemand ook is, de auteur zet een overtuigend beeld neer van mensen van vlees en bloed. De vorm waarin hij zijn verhaal giet: een auteur wil zijn manuscript publiceren, maar wordt bestookt door een interne criticus die het verhaal van zijn scherpe kantjes wil ontdoen, maakt het boek tot een eenheid.
Het boek gaat onder je huid zitten. Je gaat onwillekeurig nadenken welke kant het opgaat met ons land.

Meer recensies van Janneke Wst