Een kleurrijke beschrijving van de barre Finse winters

jannieboerma 03 augustus 2020
Tijdens een rondreis door Scandinavië ben ik verliefd geworden op Finland, het land van de duizend meren met zijn prachtige kleuren van helderdiepblauw en intens groen. Dit boek geeft een beeld van dit zelfde land in de winter. De harde strijd om het bestaan in de hevige koude. De lange periode waarin men hier van sneeuw kan "genieten". Ook de oorlog in al zijn wreedheid. Het verdriet van de nabestaanden en de gewetenswroeging van degenen die wreedheden hebben begaan, worden beschreven.
Fijn dat we de schrijver goed leren kennen. De moeilijkheden om aan bronnenmateriaal te komen als historicus. Wetenschappelijk nauwkeurig willen zijn. Zo ben je opgeleid. Toch ontkom je niet aan enige eigen invulling als je de geschiedenis als een verhaal wil vertellen. Een mooi en puur verhaal. Je wilt je overgrootvader graag zien als oorlogsheld, maar komt tot de conclusie dat hij ook maar een mens was met sterke en zwakke punten. Een man met een diepe liefde voor zijn paard.
Een geweldig boek! Zie uit naar meer werk van deze schrijver.

Meer recensies van jannieboerma