Intrigerend verhaal!

Jolanda 07 februari 2020
‘Agnes Miller maakt als jonge zwarte vrouw een afschuwelijke en racistische ervaring mee die tekenend is voor alle beslissingen in haar verdere leven. James Vincent ontworstelt zich moeizaam aan zijn jeugd in een wit arbeidsmilieu en wordt een succesvol advocaat. De levens van Agnes en James kruisen zich regelmatig door de jaren, ze maken keuzes die het leven van de ander (zonder dat ze zich dat bewust zijn) beïnvloeden en dit heeft zijn weerslag op de levens van hun kinderen en kleinkinderen.’

‘De reizigers’ is een bijzonder boek waarbij alle verhaallijnen pas op het laatste moment bij elkaar komen. Er wordt voortdurend geswitcht van tijdlijn en perspectief. Dat intrigeert maar maakt het ook lastig lezen, vooral omdat het verhaal zich over zo’n lange periode afspeelt, vanaf de jaren 50 tot het eerste jaar van Obama’s presidentschap. Het duurde even voordat ik doorhad dat de jaren boven de hoofdstukken staan, dat scheelt een hoop puzzelwerk. Het boek is ook absoluut geen traditioneel familie-epos terwijl wel alle familiebanden aan bod komen. Ook dat maakt het lezen lastig want ik moest tot zeker 2/3 van het boek soms nog opzoeken wie wie was. Daar staat gelukkig ook een lijstje van voorin maar ik ben zelf niet zo dol op lijstjes en voetnoten in boeken (die laatste staan er overigens gelukkig niet in).

Ondanks het lastige lezen intrigeerde het boek me juist wel. Ik kon het moeilijk weg leggen. Alle gebeurtenissen zijn zo met elkaar verweven dat je wil begrijpen hoe het nu zit. Je weet dat bepaalde gebeurtenissen zijn weerslag moeten hebben op wendingen in het boek maar pas aan het eind realiseer je hoe ingrijpend het werkelijk is. Een knap geschreven debuut!

Meer recensies van Jolanda