Weergaloos!

Jolanda 11 augustus 2020
‘Stratford-upon-Avon, 1596. Hamnet, de 11-jarige zoon van William Shakespeare, treft zijn tweelingzusje Judith met hoge koorts in bed aan. Niemand van zijn familie is op dat moment thuis en hij gaat op zoek naar hulp. Zijn vader verblijft in Londen voor zijn werk en zijn moeder Agnes is buiten het dorp op zoek naar geneeskrachtige planten. Zijn zusje wordt steeds zieker en het is de vraag of ze dit gaat overleven.’

Hiermee start het verhaal, geïnspireerd op het leven van de zoon van Shakespeare, wiens naam later gegeven wordt aan één van zijn beroemdste toneelstukken. Over het leven van Hamnet is weinig bekend, en of Shakespeare ook werkelijk zijn toneelstuk naar zijn zoon vernoemd heeft (Hamnet en Hamlet werden in die tijd door elkaar gebruikt) weten we niet. Toch lijkt dat niet onlogisch.

Wat een liefde voor dit boek!! Compleet meegezogen werd ik door het verhaal. Maggie O’Farrell heeft dit boek met zo veel liefde neergezet: het is teder, meeslepend, verdrietig, intiem en zo ontzettend mooi!
Wat ik ook wel bijzonder vond (in deze ‘Corona-tijd’) is om te lezen over de pest, over hoe die verspreid werd en hoe er telkens theaters voor bepaalde tijd sloten. Gek om paralellen te zien met onze tijd.

Tja, ik kan nog maar één ding zeggen: lees dit boek en laat je meevoeren door dit prachtige verhaal!

Meer recensies van Jolanda