Magisch en realistisch

Jolanda 29 september 2020
‘Levy heeft het niet makkelijk. Haar ouders zijn gescheiden, op school wordt ze gepest en haar gedachten dwalen duizend keren op een dag af zodat haar schoolwerk maar niet wil lukken. Dat ligt allemaal aan haarzelf, denkt Levy.
Op een dag vindt ze op straat een wonderlijk doosje. Door dit doosje gebeuren er ineens raadselachtige dingen.’

Wat een lief en mooi jeugdboek is dit! Ik werd er zelf een beetje door betoverd!
Binnen een magische setting komen er een aantal thema’s in het boek voor die veel kinderen wel zullen herkennen. Ik vond het zelf wel wat veel ‘problematiek’ in één boek (scheiding, pesten, concentratiestoornis en en passant wordt ook nog homosexualiteit genoemd - wat in mijn ogen geen probleem is maar het wel wordt wanneer het de reden is voor een scheiding).
Maar nergens wordt het boek echt zwaar en het mooie is dat kinderen leren dat er voor veel dingen oplossingen zijn die op z’n minst kunnen helpen.
Ik heb het boek met plezier en verwondering gelezen!

Meer recensies van Jolanda