Lezen over vogels en nadenken over jezelf

Jeanette 12 september 2019

Vogels spelen in veel verhalen een belangrijke rol. Vaak heeft een bepaalde soort ook een speciale betekenis. Denk aan de vredesduif en aan de eerste zwaluw die het begin van de lente aankondigt. En niet te vergeten Hedwig, de uil uit Harry Potter. Ook in spreekwoorden en gezegdes treffen we de diertjes aan. Zo trots als een pauw. Zo fris als een hoentje. Iemand blij maken met een dode mus. En zo zijn er talloze voorbeelden.

De karakters en het gedrag van alle vogels zijn enorm verschillend. Sommigen blijven elkaar het hele leven trouw; zwanen bijvoorbeeld. Er zijn zelfs vogels die sterven als ze hun partner verliezen, zoals de treurduif. Maar er zijn ook een paar die het helemaal niet zo nauw nemen met trouw zijn in een relatie. Een goed voorbeeld daarvan is de overbekende heggenmus. Zowel man als vrouw trekken zich niets aan van huwelijksbeloften en daar is ook nog eens een goede reden voor. Sommigen blijven altijd op dezelfde plek, terwijl anderen de halve wereld bereizen en dat ieder jaar weer opnieuw doen.

Als je dat allemaal zo leest, dan is het een kleine stap van vogels naar mensen. Ook die zijn er in alle soorten en maten en ook die zijn allemaal verschillend. Weliswaar niet zo gevarieerd, maar wat karakters betreft komen we een heel eind.

Philippe J. Dubois en Elise Rousseau schreven het boek De 22 levenslessen die vogels ons leren. Zij dagen de lezer uit om aan de hand van het gedrag van vogels eens na te denken over bepaalde levensthema's. Zo bekijken we de begrippen goed en kwaad aan de hand van het gedrag van de koekoek. Deze legt een ei in het nest van een andere soort en als het ei is uitgebroed, duwt de jonge koekoek alles wat verder in het nest ligt over de rand. Een geboren moordenaar. Als mens veroordelen wij zulk gedrag. Maar veranderen we van mening als we meer weten? Of gedurende het verstrijken van de tijd en het veranderen van omstandigheden, zoals in tijden van oorlog?

In kleine verhaaltjes met veel informatie over de desbetreffende vogelsoort komen er allerlei thema's voorbij. Liefde, moed, gewoontes, leven en sterven, geluk, intelligentie en nog veel meer. Het zijn vrij nuchtere stukjes en nergens wordt het zweverig. Je leert veel over deze gevederde dieren en gaat echt nadenken over zaken waar je wellicht niet eerder bij stilstond.

De auteurs zijn beiden vogelkenners en of je nu wel of niet een levensles in een verhaal bespeurt, het is in ieder geval erg interessant om te lezen over het soms zeer bijzondere gedrag van vogels die we allemaal kennen. Wat zeker niet onvermeld mag blijven, is dat alle verhalen beginnen met een tekening van de kunstenares Joanna Lisowiec. Het zijn stuk voor stuk kleine kunstwerken die het boek nog mooier en leuker maken dan het al is.

Meer recensies van Jeanette