Het vrije natuurlijke leven .

Ruud Pleijers 06 april 2021
Kuijer houdt ons een spiegel voor . Waarvoor kiest de mens , voor een zeer geconditioneerd leven door onze maatschappij bepaald , of voor een autonoom en zelfgekozen leven tegen de stroom in? Iedereen zal meer voor het laatste voelen , maar de samenleving drijft ons in een fuik waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt .

En hoe verhoudt onze decadente wereld zich met de ons omringende 'derde' wereld , waar honger nog steeds aan de orde van de dag is anno 2021 ? Ten koste van wie gaat onze rijkdom ?

Waarom 'infecteren' wij natuurvolken , in bv. Afrika , de amazone , met onze superieure westerse levensstijl , om ze vervolgens de race mee te laten lopen waar ze nooit om hebban gevraagd ?
Simpele antwoorden zijn er niet .

Meesterlijk benadert Kuijer deze problematiek in eenvoudige stijl , met metaforen die niet een - twee - drie te duiden zijn , in zijn brilliantste kunstwerk . Hij respecteert de fantasie van de lezer die ruimte nodig heeft , en nodigt die dan ook overvloedig uit .
Hij schrijft dit boek dan ook niet alleen voor volwassenen , maar in de eerste plaats voor nog authentieke mensen met een oorspronkelijke en prachtige fantasie , oftewel kinderen . Of kinderen in een oud lichaam .
Want daar gaat het over : Hoe behoud je je onbevangenheid en verwondering ?
Hoe neem je dan je plaats in , in deze grote wereld ?

Op een meeslepende en onnavolgbare manier houdt de schrijver je in zijn greep , op ons avontuur naar een vrijer , natuurlijker leven .