De Bijbel voor ongelovigen 4. Koning David en de splitsing van het rijk

Gelezen 21 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 20 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

De Bijbel is een fascinerend boek. Onze cultuur is ondenkbaar zonder het heilige boek van de joden en de christenen. Maar wie niet gelovig is, leest het niet. En dat is jammer, want het bevat een aantal van de allermooiste verhalen uit de wereldliteratuur. Guus Kuijer vertelt ze na voor ongelovigen (en gelovigen). In dit deel: 2 Samuël en een deel van Koningen. Het bevat het koningschap van David en diens dood, en de regering van Davids zoon Salomo en zijn duizend vrouwen. Die maken dat Salomo ontrouw wordt aan de God van Israël. Het rijk scheurt, en Israël en Juda krijgen concurrerende koningen. Een bloedige geschiedenis volgt. Het verhaal van David die Batseba in bad bespiedt, haar begeert en daarom haar man Uria de dood injaagt, en dat van Absalom die de verkrachting van zijn dochter Tamar wreekt zijn literaire hoogtepunten. Passie en hartstocht, ontrouw en wraak, liefde en trouw – de allermooiste verhalen komen in dit deel aan bod.

Literaire non-fictie algemeen
Athenaeum
31 augustus 2015
04 mei 2016

Reacties op: De Bijbel voor ongelovigen 4. Koning David en de splitsing van het rijk