Geen boek maar een kunstwerk

John 27 december 2019
Dat ik Ulysses (uit)gelezen heb, heb ik vooral aan mijn zwager te danken. Die zei tegen mij "je moet vooral doorlezen". Nou, dat heb ik gedaan én geweten! Wát een leeservaring is dit zeg! Alles wat er over James Joyce' Ulysses geschreven is is waar. Het overtreft alle verwachtingen. De vraag is hooguit: kun je de moed en het geduld opbrengen om dit meesterwerk helemaal door te worstelen. Want dat mag je het toch echt wel noemen, met lezen heeft dit boek niets van doen. Het is een worsteling omdat je er de halve tijd niets van begrijpt, je verdrinkt in zijn 'stream of consciousness'. Natuurlijk weet je dat hij zijn gedachten opschrijft maar dat dat zo'n warboel van informatie is, dat verwacht je niet. Totdat je erover na gaat denken... Dan ontdek je dat het in jouw eigen hoofd net zo'n warboel is en je begrip gaat krijgen voor de taalkunst van JJ. Voor potentiële lezers die het boek willen gaan lezen geef ik dezelfde tip als mijn zwager mij gaf: lees vooral door. Je zult er geen spijt van krijgen en de leeservaring van je leven opdoen! 5 sterren, minstens!

Meer recensies van John