Een nieuw duo is geboren!

Van deel 4, 5 en 6 van de Millenium trilogie was ik al enthousiast over de schrijfstijl van David Lagercrantz, maar dit had ik ook kunnen scharen onder de noemer "beter goed gejat, dan slecht bedacht"

Maar toen kwam er dus een boek uit van hem wat niet ergens op voortborduurde, maar een nieuwe thriller, en wat dus neergezet is als deel 1 van een nieuwe thrillerserie. Nou, ik ben al fan na deel 1. Het begin is wat aarzelend, maar nadat de hoofdpersonen elkaar eenmaal hebben ontmoet ontstaat er een band die zich het beste laat omschrijven als gereserveerd liefdevol. Een uit Chili afkomstige agente met een criminele broer die zich staande probeert te houden in een Zweeds politieteam en een briljante, maar aan lager wal geraakte professor.

Ik zal geen details geven over het verhaal, maar het begint pakkend en dit is echt zo'n boek waarbij je soms sneller wil lezen dan je kunt. Het verhaal is overzichtelijk, ondanks dat het zich afspeelt in Moskou, Kabul en Zweden in ook nog eens diverse tijden. En uiteindelijk valt alles in de laatste hoofdstukken op zijn plaats. Op de laatste pagina van het laatste hoofdstuk wordt er een nieuwe zaak aangesneden en ik ben nu al benieuwd hoe dit nieuwe duo dit aan gaat pakken, het boek staat inmiddels in het winkelmandje!

Meer recensies van John van Nieuwaal