Wetenschappers zijn net mensen.

Als er een ding duidelijk wordt tijdens het lezen van dit boek is het dat wetenschappers net gewone mensen zijn. Jaloezie, nijd, concurrentie, bedrog zijn wetenschappers niet van verschoond. Wat een harde wereld is dat zeg.
De uitvinding van het MrNA is een fantastische uitvinding. Ik ben een techneut en ik ben zeer onder de indruk over de weg die deze uitvinding heeft afgelegd. Het is ook de reden dat ik me niet heb laten vaccineren. Deze uitvinding heeft zeer veel toekomst maar ik vraag me af of we ons realiseren dat we deze technologie eigenlijk alleen maar kunnen toepassen als we dit voor alle ziektes kunnen inzetten, de zogenaamde designer vaccin-shops waar in het boek over gesproken wordt. Het boek roept veel vragen op over de functie van ons eigen immuunsysteem. Heeft dat in de wereld van MrNA nog wel een functie? En ontstaat er dan niet een hele grote tweedeling in de wereld? Afhankelijken en Onafhankelijken?
Het boek is zonder meer spannend maar ook leerzaam geschreven en geeft veel aanleiding tot verder onderzoek.

Meer recensies van John Verschragen