Een wereld waarin ik niet zou willen leven.

Jolanda 10 november 2019
Het boek “Het Schaduwjaar” speelt in Garner County een gebied bestuurt door mannen. Vrouwen zijn er alleen voor de kinderen en mogen er alleen wonen als ze nog geen 16 jaar zijn of getrouwd zijn. Alle andere vrouwen worden naar werkhuizen gestuurd. Hier wordt alles geproduceerd wat men in Garner County nodig heeft.
Daarnaast heb je ook nog de buitengebieden, hier woont iedereen die geen recht heeft om in Garner County of de werkhuizen te wonen.

Of een meisje trouwt of naar een werkhuis moet, wordt in het jaar dat ze 16 is door de mannen besloten. De jongens die 16 zijn en evt. andere mannen zonder vrouw kiezen op sluierdag een meisje, die ze als vrouw willen.
Maar voordat de meisjes met die jongen/man meekunnen moeten de meisjes eerst nog het genadejaar zien te overleven. Om zoals de mannen zeggen van hun magie af te komen. De magie die mannen kan betoveren.

De meisjes worden hiervoor vanuit Garner County naar een omheinde afgelegen plek gebracht waar ze een jaar moeten zien te overleven. En waarover ze daarna nooit meer mogen spreken, ze weten dus niet wat ze precies te wachten staat.

Het verhaal begint op sluierdag. Tierney is één van de 16 jarige meisjes. Die dag na sluierdag wordt weggebracht voor haar genadejaar. Alleen blijkt de plek waar ze een jaar moeten overleven verre van verwelkomd te zijn. Ze moeten het zelf leefbaar maken, maar er ontstaat ook meteen twee kampen. De spanningen die dit meebrengt en daaruit voortkomende onverwachte ontwikkelingen, maken dat je dit boek in één keer wilt uitlezen.

Ondanks dat het verhaal speelt in een wereld waarin ik niet zou willen leven. Werd ik toch gegrepen door het lot van Tierney en de andere meiden die met haar het genadejaar moesten ondergaan. Waarin het beste en het slechtste in de meiden naar boven kwam.

Meer recensies van Jolanda