Net iets anders dan verwacht

Jolien Gijselinck 14 november 2021
De zweedse affaire gaat over Bell, die sinds een aantal jaar aan de slag is als nanny voor de familie Mogert. Een mysterieus telefoontje zet het leven van zowel Bell, als het gezin Mogert, volledig op zijn kop. Hanna, de moeder van het gezin, haar man blijkt namelijk ontwaakt te zijn uit een coma. Deze gebeurtenis voor veranderingen in ieders leven, ook als dit op het eerste zicht niet zo lijkt.

De zweedse affaire is het eerste boek van Karen Swan die ik samen met een leesclub mocht lezen. De eerste hoofdstukken heb ik me wel wat door het boek moeten worstelen. De hoofdstukken zijn vrij lang en door de gedetailleerde schrijfstijl minder vlot leesbaar. Het loont wel de moeite om op dat moment door te lezen. Eens wat gewend aan de schrijfstijl en je meer in het verhaal meegenomen wordt gaat het lezen steeds vlotter.

Wat me vooral opviel was dat het verhaal in het begin bijzonder traag zich ontwikkelde en het einde bijzonder snel. In het middenstuk van het verhaal vond Swan voor mij wel het ideale tempo.

Als ik het boek in één zin zou moeten omschrijven doe ik dit als volgt; ‘Een feelgoodboek die, door de schrijfstijl, wat afwijkt van wat normaliter verwacht wordt maar zeker veel mensen kan bekoren.’

Meer recensies van Jolien Gijselinck