Lekker leesvoer

JOO 18 juni 2020
De auteur is een icoon in de Vlaamse (en in extenso de Nederlandse) whiskycultuur. Voor wie nog nooit van hem gehoord heeft, toch even een korte introductie. Na 17 jaar werkzaam te zijn geweest als wiskundeleraar ontsnapte Fernand Dacquin uit het klaslokaal en ging rondzwerven in Midden-Amerika en Afrika. Na vier jaar Wanderlust tekende hij voor een loopbaan als copywriter en onafhankelijk (reis-)journalist. Hij bezocht driekwart van de bewoonde wereld en in Schotland viel hij voor het land, de mensen, de cultuur en de whisky. Sindsdien kijkt hij overal waar zijn reizen hem brengen of er ergens een distilleerketeltje verborgen is en schrijft er vervolgens smakelijk over (o.a. in Whisky Etc Magazine, dat in 2019 is samengevoegd met Whisky Passion). Men kent Fernand van Zuid-Afrika tot Australië, zullen we maar zeggen. Bovendien is hij Keeper of the Quaich, een van de weinigen in Vlaanderen en mede-organisator van het Malt Whisky Festival België.
O ja, en hij is 80(!) en volgens eigen zeggen ‘ook altijd heel braaf geweest’. Dat zet de toon voor het boek(je). De verkleining slaat beslist niet op de inhoud, maar meer op het grappige formaat – slechts 183 mm hoog, 129 mm breed en 35 mm dik. Heel handzaam! Minpuntje – het kleine corps maakt lezen, zeker in de schemer, niet altijd even eenvoudig.
In het nawoord schrijft Fernand dat het boek een verzameling is van teksten, anekdotes en notities die hij in zijn lange, reizende leven heeft gemaakt. Daaruit heeft hij niet zozeer zijn memoires gedistilleerd, maar 111 korte verhaaltjes, van twee, drie of vier pagina’s lang. De rode draad is uiteraard whisky, maar er zitten allemaal leuke, interessante en vaak ook grappige zijwegen in. Het is een mix van bekende feiten, onverwachte en vaak ook onbekende anekdotes, interessante historische uitweidingen, verzameld over een periode van ruim 40 jaar, en alles geschreven in zijn onnavolgbare stijl, droogkomisch met een sappige Vlaamse tongval. Ik heb het met enorm veel plezier in een paar dagen uitgelezen, omdat ik het niet kon wegleggen. Het format laat echter toe dat je ook een kleine dagelijkse dosis kunt nemen en dan doe je er veel langer mee.

Meer recensies van JOO