Een belangwekkend , ontluisterend verhaal dat toegankelijk is geschreven.

Josje 31 oktober 2021
Het boek: 'De Amerikaan van Karadji' van auteur Keyvan Shahbazi  raakt je als een mokerslag diep in je hart en het laat je vervolgens niet meer los. Ontroerd en ontzet heb ik gelezen over de moed en het lef waarmee de jongeman Piruz, die de hoofdrol in dit verhaal vertolkt, zich ondanks alle ellende en verschrikkingen die hij meemaakte in zijn jeugd toch overeind heeft weten te houden om zo uiteindelijk te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hel van zijn bestaan.

Zelf heb ik een diep respect gekregen voor deze auteur die met het vertellen van dit op zijn eigen leven gestoelde verhaal niet alleen zijn eigen bewogen jeugd heeft weten te beschrijven,maar ook dat van meerdere vrienden, familie en andere mensen om hem heen. Het schrijven van ditboek is voor hem namelijk niet zonder risico’s, want : “De lange arm van het Iraanse regime rijkt ver”. En dus zal de auteur altijd met één oog over
zijn schouder moeten blijven kijken.

Keyvan Shahbazi heeft met dit boek een zwaar onderwerp toegankelijk weten te beschrijven waardoor het toch enigszins 'gemakkelijk' valt te lezen. De Amerikaan van Karadji vind ik daarom ook een aanrader voor iedereen die in deze tijd leeft en zich niet altijd bewust is van de verworven vrijheden waarover we in dit land kunnen beschikken..

Meer recensies van Josje