Mist diepgang

Joyce 22 september 2020
‘Een warm nest’ gaat verder waar ‘de ideale man’ in 2019 gebleven is.

Evelien, een alleenstaande moeder moet haar leven na een echtscheiding weer op de rit zien te krijgen. Haar woning moet ingericht worden, er moeten afspraken gemaakt worden over de kinderen met Taeke, haar ex-man, en ze heeft continu te weinig geld op haar rekening staan. Ze heeft het er maar moeilijk mee. En dan staat Kees opeens voor de deur. Kees, de man, voor wie zij haar hele leven overhoop gooide, maar die vervolgens maandenlang uit beeld verdween. De relatie wordt weer snel opgepakt, maar ook dit brengt veel zorgen met zich mee.

De schrijfster hanteert een vlotte leesstijl. Zo vlot, dat de hoofdstukken soms maar uit één of enkele pagina’s bestaan. Het boek mist daardoor aan diepgang. Geen enkel onderwerp wordt echt uitgewerkt, dat is een gemiste kans. De personages zijn wel goed omschreven, ze gaan echt leven. Helaas werd het personage van Kees daardoor dusdanig onsympathiek dat ik een gruwelijke hekel aan hem kreeg.

Het einde van het boek komt door de spoiler in de proloog niet geheel onverwacht, maar het past naar mijn mening totaal niet bij dit genre. Bovendien is het einde zo abrupt, dat je met tientallen vragen achter kunt blijven als lezer. Voor die lezers is het fijn dat de schrijfster vermoedelijk een derde boek gaat schrijven in deze serie.

Meer recensies van Joyce