recensie De jongen die tien concentratie kampen overleefde

JulesBouts 31 oktober 2019
De jongen die tien concentratie kampen overleefde is een boek dat mij door mijn broer en mama werd aangeraden. Daarom ben ik begonnen met het boek te lezen. Dat was niet mijn enige reden, nog een reden dat ik het boek wou lezen is omdat de tweede wereldoorlog mij heel erg interesseert. Door deze redenen lagen mijn verwachtingen van het boek zeer hoog.

In het begin van het verhaal werden mijn verwachtingen zelfs overtroffen, je zag hoe het leven van de 10-jarige Joodse Yanek veranderde door de oorlog en de inval van de Duitsers in Polen. Ik vond dit begin van het verhaal zeer interessant omdat je uit het standpunt van een Joodse jongen kon kijken. Hierdoor kon je zien hoe het er toen aan toeging en hoe snel alles veranderde voor de Joden. De verhalen over de eerste concentratiekampen las zeer vlot, maar naar een tijdje was het precies of het boek in herhaling viel. Omdat je over al de tien concentratie kampen las. Dus het midden van het boek was best voorspelbaar. Maar als je voorbij dat stuk van het boek bent wordt het weer super interessant en onvoorspelbaar. De structuur van het boek is heel logisch want je gaat van de ene fase van Yanek zijn leven over naar de volgende fase. Het verhaal was ook omdat je hem ouder ziet worden en in mijn geval had hij de zelfde leeftijd als mij, daardoor kon ik zien hoe zwaar hun leven in die periode was.

Van alle boeken die ik heb gelezen vond ik dit verhaal het mooiste en interessantste. Dit komt waarschijnlijk omdat het onderwerp me heel erg boeit. Dus als de tweede wereld oorlog of geschiedenis in het algemeen je boeit raadt ik het zeker aan. Ook al interesseert het jou niet zo zou ik het toch zeker een kans geven, zodat je kan zien hoe het er toen aan toe ging.

Meer recensies van JulesBouts