Aandoenlijk verhaal

Julie 02 januari 2020
“Alles is nu” gaat over Hadley die in het laatste jaar van haar senior year zit. Van de buitenkant lijkt het alsof Hadley een perfect leventje lijdt; ze komt uit een welvarende familie, haalt goede cijfers en heeft een vriendje. Echter, dit is niet zoals het lijkt. Zij wordt namelijk mishandeld door haar vader. Het is haast niet vol te houden voor Hadley, maar dit is allemaal met een doel: het beschermen van haar zusje Lila. Gelukkig vindt ze steun bij haar vriendje Charlie, die ze in haar senior year ontmoet.

Dit boek houd je in spanning tot aan het einde. Het verhaal begint met een flashforward en gaat daarna terug naar het verleden. Soms switchen we terug naar het Nu-gedeelte, waardoor je steeds beetje bij beetje komt te weten hoe Hadley in het ongeluk terecht is gekomen. Ik was verrast met het resultaat.

Daarnaast geeft Alles Is Nu een realistisch beeld van huiselijk geweld, zowel verbaal als fysiek. Je voelt de angst sluipen in de hoofdpersoon, waardoor je er zelf haast ook bang van werd. Je leeft echt mee met de hoofdpersoon en voelt haar pijn. Ik had niet verwacht dat dit boek mij zo zou raken. De schrijfstijl is erg gemakkelijk om te lezen waardoor je het boek zo uit hebt.

Het enige minpunt is dat ik meer had willen weten over het verleden van de vader van Hadley. Dit had ik toch iets meer diepgang gegeven. We kwamen op het einde te weten waar hij aan leed, maar niet de oorzaak hiervan of een verklaring waarom. Er was ook een moment dat hij schrok van Hadley’s tegenstribbeling, waardoor ik het gevoel kreeg dat hij wel wat opener ging worden, maar helaas ging dat niet zo.

Ik was eigenlijk verbaasd dat dit boek niet veel erkenning heeft gekregen, de Engelse versie is namelijk al sinds 2017 uitgekomen. Ik hoop dat de Nederlandse meer animo zal krijgen. Dit boek verdient meer lof. Het was mooi dat op het einde de schrijver een persoonlijk bericht gaf over hulp zoeken wanneer jij zelf in een moeilijke situatie zit als deze. Voor mij is daarom dan ook de boodschap dat er altijd mensen om je heen zijn die je kunnen helpen. Er is altijd een uitweg.

Meer recensies van Julie