Niet voor niets een klassieker

KarenvW 08 januari 2020
Een verrukkelijk inkijkje in de wereld van Japan rond 1650. Een schip met Nederlanders en één Engelsman belandt in Japan. Ze worden gezien als gevaarlijke indringers, tot een machtige Japanse leider besluit zijn voordeel te doen met de vreemdelingen. De Engelsman schopt het zelfs tot samoerai en door zijn ogen leren we Japan kennen.
Eigenlijk zijn de westerse scheepslieden maar een vies stel bunzingen, vergeleken bij de zelfdiscipline en netheid van Japan. Je valt van de ene verbazing in de andere: mensen die zonder blikken of blozen sepoekoe plegen (zelfmoord), de dromerige wereld van de prostituees, de absolute dienstbaarheid van iedereen aan iedere meerdere, maar ook het nietsontziende machtsspel van de heersers.

Meer recensies van KarenvW