De invloed van sociale media

Karin Bisschops 06 december 2019
Joyce Spijker (1984) haalde haar Masters of Arts, Nederlandse- taal- en letterkunde aan de RU Nijmegen, moderne letterkunde en werkte als communicatieadviseur voor de overheid.
Haar debuutroman Spotlight verscheen in 2013. Later schreef ze blogs voor ondernemers en was ze schrijfcoach, contentspecialist en gastspreker. In 2016 volgde de thriller In de familie en nu dus de thriller Volg me.

Op de cover prijkt een vrouw, strak in de make-up met een ietwat hooghartige blik in haar ogen. Niet direct een cover die je bij een thriller zou verwachten maar wel in de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.

Claire werkt hard als influencer en heeft een geweldige carrière. Thomas startte een influencersbureau talent agency EPIC en Claire is zijn beste werkneemster. Zij wordt veel gevraagd en op de foto’s lijkt het alsof ze het hele jaar vakantie heeft. Hoe anders is de waarheid?
Na een flinke tegenslag besluit Thomas in zee te gaan met Joelle om een documentaire te maken over influencers. Een kijkje achter de schermen en laten zien hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat. Ze blijkt een dubbele agenda te hebben.

Volg me is een intrigerend verhaal dat de lezer een kijkje geeft achter de schermen van de mooie plaatjes en foto’s op sociale media.
De schrijfstijl is vlot en de korte hoofdstukken nodigen uit om door te lezen. Er lopen drie verhaallijnen: Van Claire, Thomas en Joelle. Verder staan tussen deze verhalen door DM’s (direct messages) op Instagram van Claire. Wie deze berichten plaatst, blijft lange tijd onduidelijk.
Joyce Spijker strooit met kleine kruimels informatie zodat je hongerig blijft naar het verloop van het verhaal.
De personages zijn duidelijk gecreëerd en lijken mensen van vlees en bloed. Vooral met Claire leef je intens mee als lezer. Ook de beweegredenen van Joelle, waarom ze doet wat ze doet, begrijp je volledig.
Volg me is geen standaard thriller maar eerder een mix van een roman en een spannend, intrigerend verhaal. Het onderwerp influencen is vrij uniek en Volg me is dan ook een modern, eigentijds verhaal dat laat zien dat alles dat op sociale media verschijnt, in het echte leven heel anders kan zijn. Het laat de lezer zeker nadenken over het gebruik van sociale media en internet.
De vergelijking met de modewereld is snel gemaakt. Ook daar draait alles om het uiterlijk en de schone schijn.
Joyce Spijker schuwt niet om de onderwerpen die voorkomen in Volg me bij naam en toenaam te noemen.
Volg me is een spannende roman, vlot geschreven met een uniek eigentijds onderwerp dat de lezer een mooie boodschap meegeeft: De onlinewereld is fake, leef in de echte wereld!

Meer recensies van Karin Bisschops