Stil schreeuwend niet gehoord worden

Karin 04 januari 2023
Als de man van Erika een baan aangeboden krijgt in Geneve, Zwitserland, is het Erika die hem ervan overtuigd de baan te accepteren. Samen met hun jonge kinderen een nieuw avontuur aan gaan, hoe leuk is dat? Het avontuur blijkt niet uit te pakken zoals Erika had gehoopt. Het lukt haar niet om contact te maken en een netwerk op te bouwen en met de grote afwezigheid van haar man die druk is met zijn nieuwe baan trekt Erika zich steeds meer terug in hun appartement en in zichzelf.

Het verhaal lijkt in het begin niet bijzonder en gewoontjes maar als snel wordt duidelijk dat Erika moeite heeft met de nieuwe situatie.

Met mooie metaforen en zinnen laat de schrijfster je samen met Erika afglijden uit de realiteit.
“ Wat ik je probeer te vertellen is dat er binnen in mijn keel alleen maar geschreeuw is, en dat datgene waar ze op wachten alleen maar lawaai is, alleen maar geluid is, het zit er allemaal en ik zag het de hele tijd al en het is niets, het is niets dan lawaai”.

Het verhaal benauwde me en soms moest ik het boek even wegleggen om zelf weer in de realiteit diep in- en uit te ademen. Op het laatst werd het verhaal ook heel spannend.

Er staan veel metaforen in het boek. Sommige vond ik mooi maar het waren er erg veel en dat kwam soms gekunsteld over.

Ik vind het knap dat de schrijfster me zo in het verhaal kon zuigen en mij een heel unheimisch gevoel gaf. Mede daarom zou ik het niet nog een keer lezen.

Conclusie: een unheimisch debuut van Kyra Wilder

Meer recensies van Karin