Corrupte agent?

Karin69 15 februari 2022
Recensie Smeris van Jesper Stein gelezen voor Thrillzone leesclub met dank aan Xander uitgevers.
Smeris is het derde deel uit de thrillerreeks over Alex Steen. De boeken zijn als stand alone te lezen. Jesper Stein won met deze boeken diverse Deense prijzen.

Alex Stein is een politiecommissaris, die aan lager wal is geraakt. Het criminele mileu is zijn leefgebied, alles draait om overleven en het scoren van drugs. Hij is zwaar verslaafd.
Zijn dochtertje Emma is als een vreemde voor hem. Zelfs de paar uurtjes, die zij al dan samen doorbrengen worden overschaduwd door zijn destructieve leefwijze.
" hij was niemands vader. Hij was Alex Steen die op rampzalige manier op het dieptepunt van zijn leven afstevende"
Op zijn werk bij moordzaken heeft hij moeite om zijn aandacht er bij te houden. Hij leeft volgens zijn eigen regels. Uiteindelijk verliest hij het vertrouwen van de collega's.
Zijn goede reputatie ten spijt. Wanneer blijkt dat er mol is geplaatst, ligt het voor de hand dat Alex zijn naam valt. Koste wat het kost gaat Alex in de voor hem zo bekende onderwereld de confrontatie aan om zijn naam te zuiveren. Met zijn drang naar zelfdestructie een zware en bijna onmogelijke taak.

Smeris wordt zeer direct verteld, rauw, grof taalgebruik soms zeer beeldend.
De personages hebben voldoende diepgang.
De verhaallijn is duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van een proloog en opsplitsing van 2 delen. Situaties worden regelmatig vanuit meerdere personen verteld.
Het plot is verrassend en wordt pas ver in het verhaal duidelijk.

Mijn menig
Smeris was moeilijk om in te komen.
Eenmaal gelukt liet het boek mij niet meer los.
Heftig in taalgebruik en directheid. Absoluut voor mij niet storend, omdat dit passend is in het milieu waar Smeris zich in afspeelt. En ook de personages voeren de boventoon. De hoofdpersoon én de overige personages tonen diepgang en dat geeft Smeris net dat beetje extra.
Je wilt weten of en hoe Alex het lukt om zijn naam te zuiveren.

Meer recensies van Karin69