Boeiend en meeslepend verhaal

Karina1984 12 november 2023
In ‘Bevroren levens’ volgen we twee vrouwen op hun zoektocht naar antwoorden.
Het boek start met Ajuna Dandarova die een lapje stof aan een boom knoopt op een begraafplaats in de Siberische taiga. Ze hoopt dat het haar verdwenen zoon, Michael, geluk zal brengen. Haar vader is stervende en ze acht hem verantwoordelijk voor de pijn die ze met zich meedraagt. Het verlangen naar en de zoektocht naar Michael, haar verdwenen zoon, brengt lang bewaarde familiegeheimen aan het licht. Haar vader hield deze verborgen voor haar en haar broer Dashi.

8000 kilometer verder volgen we Sophia Lambert, een Belgische antropologe die een haat-liefde relatie heeft met haar moeder Stella. Wanneer haar moeder overlijdt, gaat Stella op zoek naar haar afkomst. Tijdens deze zoektocht haalt ze herinneringen op aan de avonturen die ze met haar mama beleefde.

De paden van de twee vrouwen kruisen op een onverwacht moment en ze ontdekken allerlei leugens en geheimen over zichzelf en hun ouders.

‘Bevroren levens’ is de debuutroman van Inge Denaeghel die een beklijvend verhaal weet neer te pennen. Er komen meerdere verhaallijnen voor: in elk hoofdstuk wordt duidelijk weergegeven wie er aan bod komt: zo volgen we afwisselend Ajuna en Sophia, de twee hoofdpersonages die elk in een totaal verschillende wereld opgroeien en leven. Gaandeweg het verhaal komen we meer te weten over deze twee vrouwen. Inge Denaeghel werkt deze personages zeer mooi uit en beschrijft hun leven en hun zoektocht naar de waarheid op een zeer boeiende en meeslepende manier. Denaeghel maakt gebruik van een verfijnde schrijfstijl die een levendig beeld creëert van het leven van de personages. Haar beschrijvingen zijn zeer nauwkeurig en uitgebreid uitgewerkt. Ze maakt regelmatig gebruik van metaforen: “De dood komt als een geest in de nacht". "Het is wazig, vluchtig en is weg voor je het goed kan bevatten.” “Schimmen uit het verleden volgen hen als koppige schaduwen door de gangen”. Denaeghel maakt regelmatig gebruik van zinnen, vaak aan het einde van een hoofdstuk, waarin je belangrijke informatie te weten komt en die cruciaal is om meer te weten te komen over de queeste van de twee vrouwen. Als lezer kom je langzamerhand meer te weten over hun zoektocht, de mysterieuze geheimen, ontdekkingen en de waarheid. Denaeghel bouwt spanning op en weet de lezer te intrigeren en te beklijven. De levens van de twee vrouwen zijn verbonden met elkaar en ze ontmoeten elkaar in een hut in de besneeuwde taiga.
Sophia Lambert is in het verhaal professor in de culturele antropologie met als specialiteit sjamanisme in Siberië. Je komt dus heel wat te weten over deze cultuur. Denaeghel haalde haar inspiratie uit haar studies antropologie, waarbij ze heel wat verhalen verzamelde. Het andere personage, Ajuna, groeit op in een veranderende politieke wereld in de Sovjet-Unie. Denaeghel laat je proeven van verschillende werelden, culturen en een politieke strijd die nog steeds gevolgen heeft.
Hierdoor is het een beklijvend boek waarin heel wat terugblikken naar het verleden gegeven worden, met een mooie opgebouwde spanning , een diepgaande uitwerking en ontwikkeling van de personages en boeiende informatie waarbij je meer te weten komt over onder meer sjamanisme en andere culturen. Omdat het zeker geen luchtig verhaal is, mede vanwege het complex taalgebruik, en er voldoende diepgang in het verhaal zit, ben je met deze literaire roman dus wel even zoet.

‘Bevroren levens’ is een boeiend en meeslepend verhaal dat een diepe indruk achterlaat!
Een aanrader!

Meer recensies van Karina1984