Veelzijdig prentenboek voor beginnende lezers!

Karina1984 04 april 2022
Een boek dat je kan voorlezen, waar je zelf in kan lezen en bovendien nog leuke knutseltips in kan terugvinden?
Isabelle Gielen schreef met ‘Mag ik meedoen?’ een veelzijdig prentenboek voor beginnende lezers!

Sam is pas verhuisd! Bij een verhuizing horen uiteraard ook heel wat (lege)dozen. Dozen die je niet alleen maar kan gebruiken om dingen in te verpakken, maar waar je tevens leuke dingen mee kan doen. Sam ontdekt dit, samen met zijn nieuwe vriend Bram!

Dit originele prentenboek start met het voorleesverhaal over Sam. We ervaren hoe het voelt om te verhuizen en om te wonen in een nieuw huis waar je niemand kent. Isabelle Gielen gebruikt korte, mooi klinkende zinnen die perfect zijn om voor te lezen.
In het tweede deel kan je als beginnende lezer zelf aan de slag met de teksten. De zinnen werden geschreven zonder hoofdletters met eenvoudige woorden en soms zelfs even een korte dialoog met twee rollen. Zo kan je samen lezen.
Het verhaal gaat tevens verder in dit tweede deel, maar je krijgt bovendien allerlei leuke knutselopdrachten mee die je met dozen kan doen. Zo wordt een doos plots een huis of een ‘monsterdoosmasker’. Of enkele dozen worden plots een kasteel of een boot…
Fijn dat je als lezer enkele ideeën krijgt aangereikt, maar eveneens je eigen fantasie en creativiteit kan gebruiken. Dit interactieve prentenboek wordt zo tevens een knutsel- en doeboek! Al lezend kunnen de kinderen bovendien zelf aan de slag.

Roozeboos (Anne Roos Kleiss) zorgt voor de speelse, kleurrijke en vrolijke illustraties die het boek tot leven brengen. Haar inclusieve illustraties zitten boordevol details en zijn een waar feest om te ontdekken!

Ik testte het boek uit in mijn eerste leerjaar. Het boek gaf de aanzet om over verhuizingen te praten die de kinderen meemaken, wat zij van verhuizen vinden en welke kinderen binnenkort zouden verhuizen. Er zal binnenkort zelfs iemand naar Amerika verhuizen, wat heel wat gespreksstof opleverde!
Maar van zodra het boek uit was, kwam er de vraag of de kinderen zelf iets mochten maken met dozen.
Elke dag werden er wel nieuwe dozen meegebracht naar de klas. Wat hier zo fijn aan was, was dat de kinderen spontaan zelf gingen samenwerken. De kinderen werden zeker geïnspireerd door het prentenboek, ze maakten huizen met huisnummers en verschillende kijkdozen en vonden het erg leuk om vrij en zelfstandig aan de slag te gaan zonder een afgebakende opdracht. Het muzisch samenwerken stond centraal!

Bovendien kan je met dit boek nog veel meer doen! Je kan in het boek speuren naar dino’s en naar letters en woorden die je zelf kan lezen. Maar er is ook een QR-code met leuke tips en spelletjes die je met dit boek kan doen. Een fijne lesbrief die door Isabelle Gielen werd opgesteld.

Meer recensies van Karina1984