Het leven wat je wilt..

Katrina 14 juni 2020
Misschien geen literaire thriller, maar zeker meer dan een chicklit. Boeiend, met vaart en humor geschreven. En wanneer is iets literatuur ? o.a. als je iets herkent, als je bij het lezen jezelf afvraagt: hoe zit het met mij, wat zou ik doen. Dit boek zou ik best thematisch in een leeskring kunnen bespreken, zonder dat we om gespreksstof of thema's verlegen zitten.

Tansy is een (huis)moeder die moeite heeft met het ouderschap en ervaringen uit het verleden hiermee. Ze heeft heimwee naar haar oude ik en (reislustige) leven. Eerste zin "Volgens mij heb ik een zenuwinzinking, en geen mens die het weet." Ze gaat daarom alleen op reis naar een vriendin in India. En is daar nog steeds haar, soms destructieve zelf. Een hoofdpersoon die alles behalve 'perfect' is maar met zelfspot en humor waar ik van ging houden. Lees maar eens (pag, 61) het sollicitatiegesprek wat ze heeft nog voordat ze op reis gaat:
Dan besef ik dat ik deze baan best eens zou kunnen krijgen. Ik kan echt geen persoonlijk assistent worden. Ik heb geen zin om iemand de hele dag te herinneren aan vergaderingen en om dingen op spreadsheets te schrijven (waar ik ook helemaal geen verstand van heb). Ik moet snel terugkrabbelen, en wel meteen.
Hij vraag of ik nog vragen heb, en die heb ik zowaar. 'Gewoon uit nieuwsgierigheid' zeg ik. 'Controleren jullie ook op drugsgebruik?"
Hij glimlacht met opgetrokken wenkbrauwen. 'Heeft dat iets te maken met voorgeschreven medicijnen?' 'Nee hoor. Ik vroeg het me gewoon af.'
'Zou u het vervelend vinden als we dat inderdaad zouden doen?'
'Nou, op maandagen misschien wel.'
---
Dit was het eerste boek wat ik van Emily Barr heb gelezen. Voor mij reden om nog meer van haar te gaan lezen. Of ik nu wel of niet op vakantie ben.

Meer recensies van Katrina