Vlot geschreven moordverhaal met een twist

Kb1976 30 december 2019
Een groepje vrienden viert elk jaar samen Nieuwjaar. Deze keer logeren ze op een groot domein in de Schotse Highlands, heel desolaat en afgelegen. Als het dan ook nog eens begint te sneeuwen, zijn ze afgesloten van de buitenwereld.
De vriendengroep kent elkaar al heel lang; ze kennen elkaars kleine en ook mooie kantjes. Dit lijkt toch zo op het eerste gezicht.
Beetje bij beetje komen we meer te weten over hun karakter en de kleine en grotere geheimen die tussen hen in staan.
Ook de beheerders van het domein hebben elk hun eigen redenen om op zo’n afgelegen plek te wonen.
Plots verdwijnt iemand van de vriendengroep, later wordt die dood teruggevonden.

Het verhaal wordt verteld vanuit de verschillende standpunten van de belangrijkste personages. In het begin is dat wat verwarrend en het duurt dan ook even vooraleer je weet hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Het verhaal komt ook wat traag op gang.
Maar eens je de personages begint te kennen, wordt het verhaal steeds meer intrigerend. Het duurt ook tot helemaal op het einde van het boek voor je te weten komt wie er gestorven is. De schrijfster probeert je voortdurend op het verkeerde been te zetten.
Soms zijn de verhaallijnen die erbij gehaald worden om niet onmiddellijk weg te geven wie er dood is en door toedoen van wie, in mijn ogen niet altijd even relevant voor het verhaal en eigenlijk ook wat overbodig.
Maar het verhaal is vlot geschreven, de karakters van de verschillende personages mooi uitgewerkt en je bent toch benieuwd naar hoe het verder gaat.
Voor mij was dit in elk geval een boek waar ik van genoten heb.