Normale mensen is een coming of age verhaal dat de ontwikkeling van Connell en Marianne volgt gedurende een periode vanaf het einde van hun middelbare schooltijd tot en met hun studententijd.

Tussen hen bestaan op het eerste gezicht grote verschillen. Waar Marianne uit een rijk, maar kil, gezin komt en niet populair is op school, is de moeder van Connell (zijn vader is niet in beeld) relatief arm, maar behoort Connell tot de populaire leerlingen. Ze komen buiten school met elkaar in contact doordat Connells moeder schoonmaakt in het huis van Marianne’s gezin en Connell zijn moeder daar na haar werk afhaalt. Vrij snel in het verhaal begint hun relatie zich te ontwikkelen.

Als ze gaan studeren, lijken de rollen zich om te draaien. Marianne past in het wereldje en is populair, Connell moet hard werken om rond te komen en is meer de grijze muis.

Het is niet een boek waarin veel gebeurt, het draait veel meer om de gevoelens van de hoofdpersonen. Rooney schrijft zonder aanhalingstekens bij gesproken tekst en lijkt zo de gedachtewereld met de echte te willen vervlechten. Veel wordt niet opgeschreven, maar moet tussen de regels door gelezen worden. De relatie tussen Marianne en Connell is in ieder geval stormachtig te noemen, ze kunnen niet zonder, maar ook niet met elkaar. Wel worden beide hoofdpersonen volwassener en dat zie je ook terug in hun onderlinge verhouding. Uiteindelijk blijken ze ook in de kern helemaal niet zoveel van elkaar te verschillen.

Voor beide hoofdpersonen speelt ‘normaal’ zijn een belangrijke rol. Ze denken dat zij niet normaal zijn, maar of dat terecht is? Ik denk dat ze dat juist wél zijn en dat dit Rooney met dit boek ook wil laten zien dat normaal zijn een heel breed spectrum beslaat.
Ik vind dat Rooney als basis een goed verhaal neer heeft gezet, met veel aandacht voor de gevoelens waar je in de betreffende leeftijdsfase doorheen gaat en de psyche van de hoofdpersonen. Tegelijkertijd pakte het verhaal me niet echt en (maar daar verschillen de meningen ontzettend over) de schrijfstijl vond ik ook niet bijzonder mooi.

Ik vind dat een literair werk een combinatie van bovenstaande punten zou moeten zijn, vandaar dat ik op 3 sterren uitkom.

Reacties op: Wie zijn de ‘normale mensen’?

Normale mensen - Sally Rooney