Met recht een cadeautje

Koosje van Zweeden 04 november 2022
Het zwarte boek van Uren is een thriller in de serie met (voormalig ) inspecteur Unai Ayala. Na gebeurtenissen in het verleden in de eerdere delen heeft hij zich teruggetrokken uit het actieve werk en meer toegelegd op het doceren en delen van zijn kennis als profiler. Door een mysterieus telefoontje waarin verteld wordt dat hij een bijzonder kostbaar en zeer antiek boek moet overdragen aan de beller anders wordt zijn moeder vermoord wordt hij weer het actieve speurwerk ingetrokken. Unai weet niet beter dan dat zijn moeder zoveel jaar geleden bij de geboorte van zijn broer overleden is en op een kerkhof in de bergen rondom Vitoria ligt.
Unai begint een race tegen de klok om de waarheid te achterhalen. Een tocht die hem weer de bergen van Baskenland invoert en via prachtige bibliotheken en antiquariaten in Vitoria naar Madrid.
Het verhaal ontspint zich in twee lijnen waarvan er een het verleden beschrijft met als spil een jonge talentvolle vervalster en een waardevol oud gebedenboek in een klooster. En de ander is de tocht van Unai naar de waarheid achter het telefoontje en zijn eigen waarheid omtrent zijn verleden en zijn moeder.
Ik werd eigenlijk direct vanaf hoofdstuk 1 in het verhaal gezogen, de mystiek van gebedenboeken, de zoektocht naar de waarheid van je afkomst, de race in de zoektocht naar de kidnapper, en de emotionele zoektocht in de relatie met je familieleden. Elk hoofdstuk eindigde met een regel waardoor ik direct nieuwsgierig werd naar het volgende hoofdstuk waarin dit uitgesponnen en uitgediept werd. Het was bijna jammer dat het boek uit was.
Waar het derde deel van de serie me meer moeite kostte om erbij te blijven zorgde dit deel ervoor dat ik weer met vaart in het verhaal zat. Misschien omdat het thema van vervalsing, gebedenboeken en traditie hieromheen mij erg aansprak.
Via een giveaway actie mocht ik de hele "Witte Stad"-serie cadeau krijgen en van deel vier kan ik met recht zeggen dat het een cadeautje is.

Meer recensies van Koosje van Zweeden