Uitgebreide recensie SPIJT( thema + mijn gevoel en mening + personages + tijd en ruimte)

lenalenaerts 30 januari 2020
Het thema in dit boek handelt over "pesten". De boodschap van het boek wordt duidelijk tijdens het lezen: DE HELE KLASGROEP IS NIET VERANTWOORDELIJK VOOR HET PESTEN, MAAR JE BENT WEL VERANTWOORDELIJK DAT HET PESTEN GESTOPT WORDT. En dat wordt heel duidelijk uitgelegd in het boek. Er zijn verschillende personages, zo heb je Jochem, de jongen die gepest wordt. Hij is heel verdrietig, eenzaam en depressief. Ik vind het heel zielig voor Jochem wat hij allemaal meemaakt. Maar ergens bewonder ik Jochem ook, hij verdraagt echt heel veel en draagt zijn probleem alleen. Ook heeft Jochem een mooi talent, dat is piano spelen. Dan heb je de pestkop Sanne, met haar 2 meelopers Justin en Remco. Zij zijn keihard voor Jochem en gaan tot het uiterste. Ze pesten hem met woorden maar ook fysiek. Zij zijn de aanleiding dat Jochem zelfmoord pleegt. Tot slot heb je David en Vera. Ik vind David een goede jongen, ook al is hij nooit echt tegen de pesters ingegaan. Want zelf heeft hij nooit gepest. Maar ik denk dat het heel moeilijk is om in een klasgroep tegen de pesters in te gaan. Ook Vera, was geen pester, maar eerder iemand die Jochem beschermde. Het verhaal speelt zich vooral af op school, thuis bij Jochem of David. Op het einde van het boek, speelt het zich af op het klasfeest in de tuin bij de meester. De tijd waarin het zich af speelt is op de middelbare school tussen de klasgenoten en leerkrachten, het speelt zich af in onze dagelijkse tijd. Nog steeds blijft op sommige scholen jammer genoeg pesten een actueel probleem. Ik vond het een aangrijpend boek, met een onverwacht einde. Want meestal is er een "happy end" en dat was hier niet het geval.

Meer recensies van lenalenaerts