Recepten en hun verhaal.

leon 19 november 2023
Chinees-Indische restaurants zijn al meer dan zeventig jaar een wijdverbreid begrip in Nederland en Vlaanderen. In 2021 werd de Chinees-Indische restaurants cultuur zelfs toegevoegd aan de Inventaris Immaterieel Erfgoed.

In Chin. Ind. Rest. kookboek wordt de geschiedenis verteld van het Chinees Indisch restaurant in Nederland.
Als lezer krijg je een inkijkje voor en achter het beroemde doorgeefluik.

Het begint allemaal in het hoofdstuk over Koon Shing, opa Lee, de volgende hoofdstukken gaan over zijn zoon en kleinzoon, die ook in het restaurant gaan werken.
Dan volgen er hoofdstukken waarin uitgewerkt wordt wat er in je voorraadkast zou moeten staan, welk keukengereedschap je zou moeten hebben en de basistechnieken en basiskennis van de Chinees-Indische keuken. En niet te vergeten de basisrecepten.

Tussendoor maak je ook kennis met een aantal Chinees-Indische restaurants en hun specialiteiten, in Den Haag en Son en Breugel heb ik naar tevredenheid gegeten.
De heerlijkste gerechten staan goed beschreven in dit boek.
Van babi pangang tot de perfecte bami, van foe yong hai tot koe loe yok. Maar ook minder bekende recepten. Van voorgerecht tot dessert.

Chin. Ind. Rest. Kookboek is een prachtig en smakelijk naslagwerk en een ode aan Chin. Ind. Restaurants. Het is niet voor niets gekozen door de vakjury tot kookboek van 2023
Je kunt je gasten een heerlijk gerecht voor zetten en de geschiedenis er van vertellen.
Chin. Ind. Rest. Kookboek is must in iedere culinaire boekenkast.

Meer recensies van leon