Een reli crimi van wereldniveau.

leon 04 mei 2024
Revolutie is het razend spannende tweede deel in de succesvolle Ryevaar-reeks van Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer.

Simon Ryevaar, religieus antropoloog aan de Universiteit van Leiden krijgt na een signeersessies van
zijn boek “ Het christendom – hoe de Romeinen een heidense religie maakten van de Jood Jezus” het verzoek om met spoed naar Rome te komen.
Giacomo Fratello, werkzaam in het Vaticaan, heeft een papyrus ontdekt waaruit blijkt dat het leven van Jezus radicaal anders verliep dan de kerk de wereld al eeuwenlang voorhoudt.

In Rome is Simon het al snel met de oude Giacomo Fratello eens, zijn ontdekking is inderdaad van een dermate omvang dat de christelijke bijbel definitief kan worden afgeschreven.
De twee mannen bespreken de details van de eeuwenoude tekst die Giacomo in de geheime bibliotheek van het Vaticaan ontdekte.
Aan de overkant van de straat worden de mannen gadegeslagen.

Jarod en Kat bevinden zich in het appartement dat precies uitkijkt op het appartement van Giacomo en het scherpschuttersgeweer van Jarod is op het hoofd van Giacomo gericht. Jarod haalt langzaam de trekker over……….

Simon vlucht naar Nederland, maar maakt eerst een tussen stop in Polen om met een collega over het papyrus van gedachte te wisselen.
Eenmaal terug in Leiden komen Jarod en Kat wederom in actie.
Dit is het begin van een spannende vlucht, van Simon en zijn goede vriendin Nova le Temps, door een aantal Europese landen.
Simon en Nova worden op de hielen gezeten door revolutionaire terroristen.
Maar ook door de Nederlandse, Italiaanse en Poolse politiemachten – op verdenking van moord.

Revolutie is prettig om te lezen mede door de korte hoofdstukken, deze zijn in verschillend vertelperspectief geschreven.
Christelijke feiten en fantasie zijn ook nu weer perfect in balans.
Hierdoor houden Jeroen en Tjarko de lezer op hef puntje van de stoel.
Ik ben zeer benieuwd naar deel 3 van deze serie.

Om met de woorden van Simon te spreken;
ik heb een nieuw beeld van Jezus gekregen dat radicaal afwijkt van hoe de kerk hem al tweeduizend jaar afschildert.
En dat blijft zo!

Meer recensies van leon