Leest vlot - "Pick your battles"

"Kom uit je hoofd" roept wellicht (in ieder geval bij mij) een hoop associaties en vooral aannames op. Aannames als: hé weer zo'n zelfhulpboek of weer een schrijver of schrijfster die je weer gaat vertellen hoe je even "gelukkig" kan worden met een aantal kant en klare trucjes. Vage en een tikkeltje te spirituele theorieën en therapieën die de revu gaan passeren.

Teveel vastzitten in vaste denkpatronen en te weinig voelen waar nu daadwerkelijk je behoeftes liggen is nu eenmaal een thema wat bij velen van ons speelt en waar we in deze maatschappij dagelijks mee worstelen. Zonder meer een actueel thema dus, ook voor mij. Uit nieuwsgierigheid besloot ik mijn aannames voor mezelf dit te parkeren en alsnog te gaan lezen. Waar ik achteraf gezien blij mee ben. Niet alles is wat het lijkt, gelukkig.

Lisette Thooft beschrijft in dit boek haar persoonlijke zoektocht naar ontspanning, verlichting en manieren om haar trauma's te verwerken en de harmonie tussen hoofd en lichaam te herstellen. Van urinetherapie tot ayahuasca, stembevrijding en rebalancing, alles komt aan de orde en wordt beschreven op aangename, begrijpelijke en zeer persoonlijke wijze. De schrijfster probeert bij vooral haar eigen ervaringen te beschrijven en dat maakt dat de aanname dat het een zelfhulpboek in ieder geval al niet klopt. De schrijfster is eerlijk, kritisch en haar beschrijvingen vaak humoristisch. Door haar ervaringen tot je te nemen zou je zelf wellicht herkenning kunnen vinden. Het doel is duidelijk niet om richtlijnen te geven om je eigen problematiek op te lossen met kant en klare tips en trucjes. Iets wat zij zelf in het begin van het boek ook al duidelijk maakt ("Ik kan alleen maar hopen dat mijn verhaal je inspireert op je eigen pad, dat je enthousiast wordt over de mogelijkheden" - pag 24). Dat maakt het sowieso makkelijk leesbaar, aangenaam, persoonlijk en interessanter dan verwacht. Esoterisch zijn de wegen die zij bewandelt vaak wel, en dat maakt het soms wat lastig om te volgen. De rode draad blijft wat onduidelijk ondanks de indeling op hoofdstuk per thema. Dit ook door de grote hoeveelheid informatie en vele therapieën en theorieën die aan de orde komen. Soms té chaotisch en van de hak op de tak. Maar Thooft schrijft ook vlot, eerlijk en vermakelijk en dat maakt ook dat je snel de draad weer op kan pakken en weer verder kan lezen en aan het einde van het boek wordt het verband zonder meer helder en duidelijker.

Al met al een interessant boek dus, vermakelijk en soms ook daadwerkelijk zelfs leerzaam om te lezen. Mijn tip: parkeer je verwachtingen, aannames, oordelen en "Pick your battles". Geen hoogvlieger maar prima om tussendoor tot je te nemen bij enige interesse en affiniteit met dit onderwerp en om wellicht nog wat op te steken.

Meer recensies van liekeinspanje1981