Mist de eigenheid die Griet's boeken zo authentiek maken - somberheid overheerst

Dit meest recente boek van Griet op de Beeck gaat wederom over de onlosmakelijke band met je familie. In dit verhaal specifiek over de problematische verhouding tussen de hoofdpersoon Lise, haar ouders, haar jongere broertje David en halfzusje Nina. Lise die gedurende haar tienerjaren (het eerste gedeelte van het boek) fungeert als emotioneel vangnet en bemiddelaarster voor haar immer ruziënde ouders. De sfeer die thuis niet te harden is en Lise die daardoor niet weet hoe een normaal leven hoort te gaan.

Deze ongezonde verhouding sijpelt wederom door in het tweede deel van het boek, waarin Op De Beeck schrijft over Lise's leven als volwassen twintiger. Haar ouders die nog steeds emotioneel beroep op haar blijven doen ondanks dat ze elders woont en haar ongezonde verhoudingen met mannen maken dat zij inmiddels een fikse eetstoornis heeft ontwikkeld. Tot het einde toe lijkt zij hier niet uit te geraken.

Ondanks de rauwe thematiek, wat ongetwijfeld velen zal aanspreken, blijft het verhaal teveel hangen in depressiviteit, somberheid en ellende. In tegenstelling tot Griet's eerdere boeken raakt het minder. Wat overblijft is negativiteit, een grauwe sluier en teleurstelling. Ook qua schrijfstijl lijkt Griet hier zich op aangepast te hebben, korter, beknopter, minder mooi en allesomvattend. Ook het gebruik van de metaforen waar de schrijfster doorgaans bekend om staat komen niet terug. Het verhaal komt hierdoor niet echt binnen en dat maakt het minder krachtig. Iets wat in de voorgaande boeken wel gebeurt en waardoor het wat mij betreft niet aan de hoge verwachtingen voldoet.

Ik ben benieuwd of het laatste deel van de trilogie waarin het eerste boek (Het beste wat wij hebben) en dit boek moeten gaan samenkomen dit kan compenseren en het verhaal de alsnog in het hart treffende wending gaat nemen die men van Griet Op de Beeck verwacht. Waarmee Griet's eigenheid in thema en stijl weer de overhand neemt wat maakt dat zij wat mij betreft één van de beste schrijfsters van dit moment is.

Meer recensies van liekeinspanje1981