Het gouden ei - Tim Krabbé

liensmets 22 oktober 2020
"Willen slapen, niet kunnen slapen en slapen werden samen één gedachte: Saskia overkwam op dit moment iets gruwelijks. Het was alsof hij voelde wat zij nu voelde- de angst en de eenzaamheid van het Gouden Ei, en alsof daarmee zijn wens eindelijk in vervulling was gegaan: één met haar worden." (Het gouden ei-pagina 25)
‘Het gouden ei’ is een boek geschreven door Tim Krabbé dat voor het eerst op de markt kwam in 1984. Deze psychologische thrillerroman is uitgegeven door de uitgeverij Prometheus en verschijnt regelmatig op de leeslijsten van middelbare scholieren. Het boek won in 1993 de Diepzee-prijs.
Het verhaal gaat over Rex Hofman en zijn vriendin Saskia Ehlvest. Ze waren op weg naar een vakantiehuisje in de heuvels boven de Middellandse Zee bij Hyères. Tijdens een tussenstop aan een benzinestation ging Saskia wat te drinken halen. Ze keerde echter nooit terug. Ze was spoorloos verdwenen en Rex was hier kapot van. Hij besloot om uit te zoeken wat er met haar gebeurd was. Rex ontmoette via een advertentie die hij in de krant had geplaatst, een bizarre man die beweert te weten wat haar overkwam. Hij wil dit maar al te graag aan Rex vertellen en dit op een wel heel bijzondere manier…
Het is een vrij eenvoudig en makkelijk te begrijpen boek, omdat de schrijver weinig beeldspraak hanteert. Je moet als lezer niet al te hard nadenken over wat de schrijver bedoelt, waardoor een misinterpretatie bijna niet mogelijk is. Krabbé maakt weinig gebruik van beschrijvingen en details en blijft bij de hoofdzaak, waardoor het boek vlot leest. Hierdoor ontbreekt er wel wat diepgang in het boek. De ene actie volgt de andere actie op en het duurt ook niet lang vooraleer het verhaal op gang komt. Het boek is niet in chronologische volgorde geschreven wat voor een interessante tempowisseling zorgt. Het is geschreven vanuit een alwetend vertelstandpunt, waardoor je al snel meer weet dan de personages. Dat verhoogt de spanning van het boek. Wat de personages betreft, wordt er vooral aandacht besteed aan Rex, Saskia en Lemorne. Je leert deze personages kennen door wat ze doorheen het verhaal meemaken. Dit zorgt dat het verhaal snel vaart neemt en dat je niet eerst heel wat beschrijvingen moet lezen vooraleer er acties komen. De andere personages krijgen niet bepaald een belangrijke invulling. Het centrale thema in het boek is de dood van een geliefde. Rex wil er echt alles aan doen om te weten te komen wat er met zijn geliefde gebeurd is. De titel van het boek gaat terug op een droom die Saskia had toen ze klein was. Ze zat opgesloten in een gouden ei dat rondzweefde in het heelal. Ze kon niet doodgaan en zou er voor eeuwig in alle eenzaamheid moeten blijven zitten, tenzij ze met het andere gouden ei dat in het heelal rondzweefde zou botsen.
Zoals ik eerder al vermeldde, is het eerder een simpel verhaal. Dit neemt niet weg dat het uitstekend geschreven is. Het alwetende vertelperspectief maakt het boek enerzijds voorspelbaar, maar anderzijds zorgt het voor heel wat spanning die uiteindelijk leidt naar een gruwelijk einde. Krabbé laat de lezer duizelen door de psychologische horror van het verhaal. Ik vind het een verrassend boek. Als je het dunne boek ziet, verwacht je niet meteen een kwalitatief verhaal. Krabbé heeft wel het tegendeel bewezen. Maar als je echt op zoek bent naar een boek met een complex plot, is ‘Het gouden ei’ niet geschikt. Het is een eenvoudig, maar krachtig en spannend verhaal. Elk element heeft een functie in het verhaal, hij gebruikt geen woord te veel. Zo houdt de titel verband met het gruwelijke einde. Het is een metafoor voor de dood van Saskia en de vreselijke manier waarop ze dit haar aangedaan hebben. Ongeacht de niet-chronologische opbouw van het verhaal vormt het boek een samenhangend geheel door de overeenkomsten in gebeurtenissen. Ik stel me wel de vraag of in de realiteit effectief niemand zou door hebben waarmee Lemorne bezig is. Hij heeft twee jonge lifters doodgeschoten zonder dat iemand zich hier ooit vragen bij gesteld heeft. Het lijkt me onlogisch dat er geen getuigen zijn van deze misdaad en dat de nabestaanden van de jongens zich niet afvragen wat er met hen gebeurd is. Ik betwijfel dus dat er geen bewijs is tegen hem zoals in het verhaal wordt gezegd, gezien alle misdaden die hij pleegt. Lemorne lijkt een normale huisvader die scheikundeleraar is, maar achter dit masker schuilt een echte psychopaat. Krabbé geeft ons een blik in het hoofd van een psychopaat. De gedachten en plannen over de perfecte misdaad die door zijn hoofd spelen, worden op een zeer precieze manier uitgelegd. Denk maar aan hoe meermaals beschreven wordt hoe hij vrouwen probeert te ontvoeren. Volgens mij kan dit een bron van inspiratie zijn voor andere psychopaten. Krabbé wil via het verhaal ons duidelijk maken welk lot Saskia beschoren is. Dit lukt hem voortreffelijk. Hij slaagt er in om doorheen het hele verhaal de lezer in spanning te houden en hem op het einde te laten huiveren als we de oorzaak van de verdwijning te weten komen.
Tot slot ben ik van mening dat ‘Het gouden ei’ een echte aanrader is. Het is een fascinerend boek, gezien de psychologische horror van het verhaal. Krabbé hanteert een kordate en duidelijke schrijfstijl, zodat je het boek in één ruk wil uitlezen. Als je een liefhebber bent van beeldspraak en een complex plot, ben je met dit boek echter wel aan het foute adres. Het is simpel, maar zeker wel de moeite waard om te lezen!