Een roman over een hechte vriendschap tussen vrouwen in 19e-eeuws Engeland.

Lilianne 12 april 2022
Met het Londen van eind 19e eeuw als achtergrond heeft Tracy Rees een verhaal geschreven over drie vrouwen die betrokken raken bij een geheim in de familie van één van hen. In De Rozentuin maken we kennis met Olive, een rijke, alleenstaande jonge vrouw in Londen. Zij wil haar leven graag in eigen hand nemen en maakt daarbij keuzes die, voor die tijd, ongebruikelijk zijn. Dan is er ook Mabs, die in veel opzichten de tegenpool is van Olive. Zij is arm en heeft de zorg voor haar grote familie na het overlijden van haar moeder. Ook zij wil graag haar leven zelf vorm geven, maar heeft daarbij veel minder mogelijkheden. Dat verandert op het moment dat zij komt te werken bij de familie Finch, waar ze gezelschapsdame wordt voor de vrouw des huizes, die aan een mysterieuze ziekte lijdt. Mabs bouwt een band op met de jongste dochter, de twaalfjarige Ottilie, een ondernemend meisje, die ook haar eigen keuzes wil maken. Gaandeweg leren de drie elkaar kennen en ontdekt Mabs een geheim in de familie Finch.
Tracy Rees weet in dit verhaal knap weer te geven hoe vrouwenonderdrukking er destijds uitzag. De ideeën, wensen en zelfontplooiing van vrouwen was voor velen van ondergeschikt belang of niet aan de orde. In deze meeslepende roman laat ze zien hoe een hechte vriendschap tussen drie sterke vrouwen kan zorgen voor steun en onverwachte mogelijkheden om zelf het heft in handen te nemen.