Aristocratie

Linda 30 augustus 2023
Pffff, het boek is een hele pil, maar heeft mij geen seconde verveelt.
Het boek somt veel (voor mij nieuwe) feiten op. Het beschrijft het 'draaikonten' van het Engelse bestuur. Ik zeg bestuur omdat de groep mensen (lees; mannen) die het land bestuurde breder was dan de regering. Allerlei mensen met titels en formele/informele en rollen en belangen bemoeiden zich met het beleid. Blijkbaar mocht iedereen met een titel en/of geld met de Duitsers onderhandelen. De economische belangen speelden een grote rol en ondertussen wordt er door gefeest en gejaagd.
Wat de burgers wilden werd duidelijk in een bevolkingsonderzoek, maar werd genegeerd. Maar zoals we allemaal weten, achteraf weet je meer dan op het moment dat je er met z'n allen middenin zit!
De schrijver heeft duidelijk zorgvuldig onderzoek gedaan en veel bronnen geraadpleegd getuige alle verwijzingen en notities.
Een lijst van namen en rollen/functies zou een waardevolle toevoeging in dit boek zijn. Vaak worden er ook titels e.d. gebruik die ik niet direct kon plaatsen. Wellicht helpt een plaatje van de structuur van de Engelse regering. De schrijfstijl vond ik persoonlijk niet geweldig. Met regelmaat moest ik een alinea of lange zin terug lezen om de tekst te ontleden. De verhaallijn is prima. Het verhaal stopt overigens bij het aftreden van Chamberlain op het punt waar de film 'The Darkest Hour"begint.

Meer recensies van Linda